Mahram Umrah 2013

Artikel Akhbar Harian Metro ini disiarkan pada : 2013/01/30

http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/2013013005254520130130052545//Article/index_html

‘Mahram perlu ikut umrah’

Oleh Intan Mas Ayu Shahimi

Kuala Lumpur: Bermula tahun ini, wanita yang mahu mengerjakan umrah perlu ditemani mahram sebagaimana ditetapkan Kerajaan Arab Saudi, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom.

Beliau yang juga Pengerusi Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) berkata, arahan itu bukan dikeluarkan kepada jemaah Malaysia saja, bahkan semua negara baru-baru ini.

“Saya sudah minta pihak Tabung Haji menyusun satu tarikh sidang akhbar bagi menjelaskan isu berkenaan kepada umat Islam negara ini.

“Kalau dulu, ibadah haji saja yang kena ada mahram…tapi sekarang jemaah umrah juga diarahkan berbuat sama. Begitupun kita percaya langkah ini bertujuan membantu mengurangkan beban permasalahan di peringkat Kerajaan Arab Saudi sendiri,” katanya.
Beliau berkata demikian pada sidang media selepas menyampaikan Bantuan Khas Awal Persekolahan RM100 kepada pelajar Sekolah Menengah Agama (SMA) MAIWP di Masjid Saidina Othman Ibn Affan di sini, semalam.
Seramai 440 pelajar tingkatan satu hingga lima SMA-MAIWP menerima bantuan berjumlah RM44,000. Angka itu adalah sebahagian kecil daripada peruntukan RM540 juta yang diumumkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dalam pembentangan Bajet 2013.

Menjelas berhubung salah faham yang mungkin timbul daripada arahan Kerajaan Arab Saudi itu, Jamil berkata masyarakat kena tahu bahawa isu mahram berkait dengan hukum.

“Kita harap jangan ada pihak yang cuba pertikaikan…saya percaya mereka (Kerajaan Arab Saudi) juga ada hujah tersendiri yang semestinya berkait dengan hukum,” katanya.

Terdahulu, Kedutaan Arab Saudi memberi arahan tiada lagi tumpang mahram untuk jemaah wanita yang mahu mengerjakan umrah sendirian.

Dengan adanya arahan sedemikian, ia sekali gus menetapkan bahawa jemaah yang mahu menunaikan umrah mesti ditemani suami, adik-beradik lelaki berumur 18 tahun ke atas atau bapa saudara.

Artikel Akhbar Harian Metro ini disiarkan pada : 2013/01/30

————————————————————————————————-

Tinta Darul Mubarak ~~~

Assalamualaikum warahmatullahiwabarakatuh…..

Alhamdulillah , Musim Umrah 2013 telah pun bermula. Terima kasih di atas kesudian mengerjakan umrah bersama Darul Mubarak Travel & Tours.

Untuk makluman, mulai tahun 2013 ini Kedutaan Arab Saudi telahpun memberi arahan iaitu TIADA LAGI TUMPANG MAHRAM untuk jemaah wanita muslim bujang / single yang berumur 45 tahun ke bawah dan berhasrat untuk pergi menunaikan UMRAH di mana Kedutaan Besar Arab Saud telah menetapkan syarat supaya pergi bersama MAHRAM (suami @ ayah@ saudara lelaki (adik beradik lelaki 18 tahun keatas) @  datuk).

  • Anak saudara perempuan bermahramkan ayah saudara  sebelah ayah dengan syarat isteri bapa saudaranya mengikut sekali.
    • Dokumen yang di perlukan ialah surat beranak anak saudara perempuan, ayah dan bapa saudara untuk membuktikan mereka mempunyai ikatan saudara.
    • Cucu bermahramkan datuk sebelah ayah/ibu memerlukan dokumen yang sah seperti surat beranak cucu,ayah/ibu.
    • Ibu saudara bermahramkan anak saudaranya tidak boleh serta merta.

Bagi muslim lelaki berumur 18 tahun kebawah memerlukan mahram yang sah (ayah, datuk , saudara lelaki (adik beradik lelaki 18 tahun keatas)).

Pasti ada banyak hikmah dari peraturan mahram ini.  Sama-samalah kita berdoa semoga dipermudahkan urusan, InsyaAllah ^^

~Admin~

 

This entry was posted in Umrah. Bookmark the permalink.

39 Responses to Mahram Umrah 2013

  1. MAIMUNAH says:

    salam,
    saya nak tau ya macam na visa umrah anak angkat,saya ada document sah anak angkat dan dia berumur 6 tahun…

  2. Gayi says:

    Salam, setahu saya bapa saudara kandung sama ada belah bapa atau ibu adalah mahram, jadi jika pergi bersama tidak dikira sebagai tumpang mahram. Begitu juga anak saudara kandung. Adakah pihak tuan telah mendapatkan maklumat berkenaan dengan mahram yang dibenarkan melalui pihak kedutaan Arab Saudi? Bukan apa, bagi mengelakkan info yang tidak tepat & kekeliruan kerana saya dimaklumkan bapa saudara & anak saudara kandung tidak kira belah bapa atau ibu adalah dibenarkan dengan menyertakan dokumen yang berkenaan.

    • darulmubarak says:

      Waalaikumsalam….
      Terima kasih kerana sudi melayari laman web kami.
      ini maklumat yang telah kami terima. Buat masa ini, pihak kami mengikut prosedur syarat yang diberi untuk mahram.

      JIka ingin mengetahui lanjut, encik boleh mnghubungi syarikat kami di talian : 053714001 , ibu pejabat

      Sekian, terima kasih
      Admin

  3. zainol says:

    assalamualikum
    saya hendak bertanya, ibu saya akan menunaikan umrah pada 31 January 2013 bersama adik perempuan saya berumur 12 tahun dia OKU, dan sentiasa hendak bersama ibu saya berserta pakcik dan makcik saya buat pertama kalinya. Apa yang menjadi masalahnya dan saya rasa amat kecewa sekali apabila ibu saya hendak membuat visanya dengan adik perempuan saya tiba2 Visa adik saya tidak dapat diluluskan kerana tiada mahram. Knp tidak diberitahu seawal mungkin, itu yg mengecewakan saya.

    Boleh saudara bantu, bagaimana penyelesaiannya.. sbb kami takda pengalaman ini.
    Mengharapkan maklum balas tuan secepat mungkin.

    ASAP

    • darulmubarak says:

      ASsalamualaikum…
      encik zainol… boleh tinggalkan no. telefon….
      Adakah encik mengikut akej dari DArul Mubarak ?

      Terima kasih,
      Admin

  4. zainol says:

    tidak tuan.. ibu saya menggunakan khidmat al haj.. cuma ingin mengetahui bagaiman penyelesaian pada situasi ini.. terima kasih

    • darulmubarak says:

      encik zainol… boleh tahu, pakcik dan makcik encik zainol sebelah mana ye, ayah atau ibu encik?

      • darulmubarak says:

        baiklah encik zainol… barangkali terdapat dokumen yang tidak lengkap di mana menunjukkan pertalian/ hubungan antara adik dengan pakcik dan makcik saudara serta mahram sebelah ayah diutamakan dengan syarat isterinya mengikut sekali untuk menunaikan umrah.

        Terima kasih,
        Admin

  5. zainol says:

    sebelah ibu..

  6. MAIMUNAH says:

    SALAM,EN ZAINAL
    apa yg saya terbaca tentang mahram,klau p.cik sebelah ibu tidak di kira mahram pada adk perempuan en,,
    yg di kira mahram adalah p.cik sebelah bapa iaitu yg di panggil wali,
    sebab adk saya pun mengalami perkara yg sama skrg,p.cik sebelah ibu memang tidak di kira mahram.

  7. zainol says:

    terima kasih atas infomasi tersebut tuan darulmubarak dan puan MAIMUNAH. cuma sedih lak rasanya sbb adik saya itu OKU dan sentiasa bersama ibu, dan ibu saya lak jadi berat hati nak tinggalkannya bersama kami. Cuma agak sedikit kecewa, pihak agensi tersebut tidak menyemak dengan betul atau memberitahu seawal mungkin.

  8. Fieda Halim says:

    Boleh tahu bila rules ni diberitahu kepada pihak agensi.. Saya rasa tidak adil sama sekali kerana rules yang sangat penting seperti ini sepatutnya diberitahu sekurang-kurangnya 6 bulan sebelum berkuatkuasa undang2 tersebut.

    Bagaimana untuk wanita yang berumur kurang 45 tahun dan masih belum berkahwin dan tidak mempunyai mahram yang bersesuian untuk dibawa untuk mengerjakan umrah. Sebagai contoh saya berikan senario yg berlaku kepada diri saya:

    Saya, emak dan kakak saya telah register pakej umrah dengan agansi pada bulan October 2012, dan kami bertiga telah membuat pembayaran separuh dari kos pakej umrah yang ditawarkan. Pada bulan Januari 2013 baru kami mendapat berita mengenai pearturan baru ni. Dalam masa yang sama saya sudah tidak mempuyai datuk (kedua2 belah), bapa saya sedang sakit kritikal dan menjalani rawatan CCU di hospital, saya tidak mempunyai adik beradik lelaki kerana adik beradik saya semuanya perempuan..
    Oleh kerana bapa saya adalah anak bongsu, bapa saudara saya (sebelah bapa) hanya tinggal seorang dan umur beliau telah melebihi 70 tahun.

    Jadi dalam situasi saya apakah cadangan dari pihak tuan kerana mengikut perancangan saya beserta kakak dan emak bakal mengerjakan umrah padan bulan May 2013.

    Untuk pengetahuan kakak saya juga belum berkahwin dan sekiranya melihat kepada peraturan ni hanya emak saya shj yang lepas untuk mengerjakan umrah..

    Sekian.. Assallamualaikum…

    • darulmubarak says:

      Assalamualaikum….

      Terima kasih kerana melayari laman web kami.
      Buat pengetahuan pihak saudari, maklumat undang Mahram diterima oleh agensi kami , awal Januari 2013.

      Semalam juga ada keluar di akhbar mengenai isu mahram ini.

      Buat masa ini, memang ini adalah peraturan yang ditetapkan oleh Kedutaan Arab Saudi.
      Sememangnya ini di luar bidang kuasa kami, saudari fieda
      Penyelesaian sama ada berkahwin atau berumur 45 tahun ke atas
      Pasti ada banyak hikmah dari peraturan mahram ini.
      Sama-samalah kita berdoa semoga dipermudahkan urusan, InsyaAllah ^^

  9. darulmubarak says:

    Isu mahram Umrah 2013 ini telah keluar di akhbar harian Metro.

    http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/2013013005254520130130052545//Article/index_html

    • fieda halim says:

      kalau melihat tarikh berita ini disiarkan pada bulan jan 2013.

      • darulmubarak says:

        Assalamualaikum….

        ya. saudari fieda.. syarat yang ditetapkan ini memang baru dikuatkuasakan Jan 2013. Jadi, kesemua agensi dikehendaki mematuhi syarat-syarat yang telah ditetapkan oleh Kedutaan Arab Saudi

        Terima kasih,
        Admin

  10. me says:

    salam, ibu saya berumur 58 tahun, beliau ingin menunaikan umrah pada bulan april 2013 ini, adakah beliau boleh tumpang mahram?.. ataupun bolehkah sekiranya beliau pergi bersama anak menantu lelakinya sebagai mahram?..

    • darulmubarak says:

      Assalamualaikum…..

      Terima kasih kerana melayari laman web kami.
      Jemaah wanita yang ingin menunaikan Umrah mestilah ditemani oleh mahramnya samada suaminya sendiri atau adik beradik lelaki yang berumur 18 tahun ke atas atau boleh juga bapa saudaranya. Cuma jemaah wanita yang berumur 46 tahun keatas sahaja yang ada kelonggaran dalam peraturan ini. Mereka akan di masukkan ke ‘women group’. Jadi ibu saudari melepasi syarat untuk menunaikan umrah.

      Terima kasih,
      Admin

  11. me says:

    ok, terima kasih banyak atas makluman tuan..

  12. sue says:

    salam…urm sedih yew..sy dan mak brniat untuk mngerjakn umrah..tp ng isu mahram umrah…xdptla nk pergi…

    • darulmubarak says:

      assalamualaikum… terima kasih keran amelayari laman web kami. Boleh saya tahu, umur cik dan ibu.
      Terima kasih, Admin

  13. amirah says:

    assalam… boleh tak datuk sebelah ibu saya menjadi mahram saya untuk pergi umrah? sebab sya tiada abang dan ayah…. keluarga belah ayah non muslim…

    • darulmubarak says:

      Waalaikumsalam….

      TErima kasih kerana melayari laman web kami.
      Setakat ni tidak boleh kerana kedutaan Arab Saudi masih mengutamakan mahram sebelah ayah dan suami. Ada adik beradik lelaki ?

      TErima kasih,
      Admin

  14. Akmal says:

    Sedih… dah jadi macam mission impossible nak ke mekah.

    Bagi anak tunggal, yg sudah tiada ayah, atau keluarga yang telah bercerai, yang sebatang kara… impossible.

    Sedih… hukum Allah tetapkan mudah. tapi manusia dah bikin susah…

    Moga dipermudahkan Allah …

    • darulmubarak says:

      Assalamualaikum….
      terima kasih kerana sudi melayari laman web kami….

      Pasti ada banyak hikmah dari peraturan mahram ini. Sama-samalah kita berdoa semoga dipermudahkan urusan,
      InsyaAllah ^^

  15. MAIMUNAH says:

    SALAM,
    Saya rasa ini mungkin utk sementara waktu kot,saya pun x dpt pergi umrah dgn MUBARAK,klau bkn disebab kan 2 adk saya yg x lepas kerna masalah mahram,skrg saya dah di mekah,dah.betul mungkin ada hikmatnya juga,kwn saya yg baru balik dri sana ada bercerita kaw mekah dah semakin kecil dan sempit sebab tgh renovation.

    semoga di masa akan dtg segala nya di permudahkan.aminnn

  16. ladyanna says:

    Sedih, saya suda pun bayar deposit sbyk RM1400 kpd agensi umrah untuk menunaikan umrah pada bulan Disember 2012. Plan nak menunaikan Umrah bulan Mac tu, tapi Visa tak lepas. Saya seorang mualaf dan ibu tunggal, kedua-dua anak saya perempuan, its impossible for me. Sepatutnya pihak agensi memulangkan wang deposit bagi wanita-wanita yang tak dapat ke umrah

    • darulmubarak says:

      Assalamualaikum….

      Terima kasih kerana melayari laman web kami.
      boleh saya tahu, puan pergi agensi mana?
      Terima kasih,
      Admin

  17. Aida says:

    Assalamualaikum..
    Saya ibu tunggal… Berhajat untuk menunaikan umrah bersama 2 org anak lelaki berusia 16 dan 12 tahun .. Adakah saya masih perlu membawa mahram yg berusia lebih 18tahun ?

  18. Salam…

    1) boleh kah seorang nenek membawa cucu perempuan utk mengerjakan umrah?

    2) Seorang anak perempuan dengan emaknya??

    Saya muyskil………

    • darulmubarak says:

      Assalamualaikum Pn/Cik Haslina,
      Peraturan Baru Kerajaan Arab Saudi Bagi Wanita Berumur 45 Thn & ke bawah,
      tidak dibenarkan lagi tumpang mahram.Anda hendaklah pergi bersama wali masing-masing seperti kes puan, atuk atau ayah.

      terima kasih,
      -Admin Umrah-

  19. Sarah says:

    Salam,

    Bagaimana pula untuk seorang wanita mualaf yang berusia bawah 45 tahun dan tidak mempunyai mahram?

    • darulmubarak says:

      Wasalam, Waniata @ jemaah yang masih di bawah umur 45 tahun ke bawah di wajibkan menunuaikan umrah bersama-sama mahram mereka lebih-lebih lagi jemaah adalah seorang muallaf

      • Sarah says:

        Saya memang tidak mempunyai mahram, memandangkan saya belum berkahwin (dan juga tidak mempunyai calon / niat untuk berkahwin dalam waktu terdekat) dan tidak ada seorang pun ahli keluarga saya yang memeluk agama Islam, yang boleh saya jadikan mahram saya.

        Nampaknya saya kena tunggu umur saya 45 ke atas la, kalau nak gi umrah.

        • darulmubarak says:

          Ye cik,kami amat memahami keadaan cik. Jika masih belum berkahwin, kena tunggu sehingga umur 45 tahun ke atas ..

  20. shaza says:

    Salam. Saya sudah kematian ayah dan tiada adik bradik lelaki. Sy berumur 20 tahun. Bolehkah saya mngerjakan umrah bersama mak saya yg berumur 50 thn?

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>